Fitness en Sportvoeding


Wat is fitness nu eigenlijk ?

Fitness is eigenlijk een verzamelnaam voor verschillende sporten die hoofdzakelijk in sportscholen of fitnesscentrums worden beoefend. Wanneer mensen denken aan fitness dan hebben ze meestal al een bepaald doel voor ogen. Nu is het wel zo dat er voor elk doel dat je wilt bereiken verschillende fitness sporten / oefeningen zijn ontwikkeld die je daarbij kunnen helpen. In dit artikel geven wij een klein inkijkje in de mogelijkheden die je door middel van fitness kunt bereiken en wat de effecten kunnen zijn wanneer je sportvoeding voor, tijdens of na de fitness gebruikt.


Welke doelen zijn er ?

Zoals eerder gezegd zijn er meerdere doelen waarvoor iemand wil gaan sporten. Je kunt hierbij denken aan o.a.

· Het verkrijgen van meer uithoudingsvermogen en ondersteuning van de algemene gezondheid.

· Meer spiermassa willen opbouwen.

· Het verbranden van vet en afvallen.


Voor elk doel dat je wilt bereiken zijn er verschillende trainingen ontwikkeld. Sommige van deze trainingen kan je prima thuis uitvoeren. Echter is er vaak ook apparatuur nodig welke uitsluitend in een sportschool aanwezig zijn. Verder is gebleken dat wanneer iemand gaat fitnessen in een sportschool dit langer vol zal houden dan dat wanneer iemand dit thuis alleen zou doen. Tevens zijn er vaak trainers/coaches aanwezig die je prima kunnen adviseren welk apparaat je kunt gebruiken voor wat je wilt bereiken en hoe en hoe lang je deze veilig kunt gebruiken om blessures te voorkomen.



Het fitness doel en de rol van voeding / sportvoeding hierin.

Zodra je hebt bepaald voor welk doel je wilt gaan fitnessen is het van belang om een trainingsschema op te stellen. Hiermee krijg je een duidelijk inzicht in wat voor fitness je moet doen om het uiteindelijke resultaat te kunnen behalen. Na het opstellen van dit fitness programma is het tijd om goed na te denken over je sportvoeding.

Wanneer je een gezond eetpatroon hebt ontwikkeld waarbij je de aanbevolen voedingsmiddelen en de hoeveelheden eet kan je over het algemeen aannemen dat je voldoende vitamines, mineralen en eiwitten binnen krijgt om in het dagelijks leven goed te kunnen functioneren. Iemand die aan fitness gaat beginnen zal zichzelf al snel meer inspannen dan iemand die niet sport. Hierdoor zal je lichaam meer voedingsstoffen nodig hebben om goede prestaties neer te kunnen zetten.

Sportvoeding is speciaal ontwikkeld om ervoor te zorgen dat je lichaam de juiste hoeveelheden vitaminen en mineralen binnen zal krijgen. Deze voeding is ook vaak speciaal afgestemd op het doel wat je voor ogen hebt. Zo heeft iemand die sport om meer spieren te ontwikkelen behoefte aan een ander soort sportvoeding dan wanneer iemand die wil afvallen.

3 verschillende groepen sportvoeding

De juiste hoeveelheid voeding op het juiste moment binnen krijgen is erg belangrijk voor een sporter. Wanneer je hier geen rekening mee houdt zal je al snel merken dat je niet optimaal kunt presteren en zal je dus ook geen optimaal resultaat bereiken. Het is dan ook voor iemand die sport erg belangrijk om de juiste voeding of voedingssupplement op het juiste moment in te nemen.

We kunnen de verschillende soorten vitamines, mineralen en overige sportvoeding in 3 groepen indelen.

· Voeding voordat je gaat sporten

· Voeding voor tijdens het sporten

· Voeding voor na het sporten

Voeding voordat je gaat sporten

Voordat je gaat sporten is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je al een gezonde hoeveelheid vitaminen, mineralen en eiwitten tot je hebt genomen. Hierdoor kan je optimaal voorbereid aan je sport beginnen. Je kunt hierbij denken aan bijvoorbeeld een Pre Workout. Een Pre Workout is voorzien van verschillende soorten vitamines, mineralen en aminozuren. Sommige zijn ook nog voorzien van cafeïne welke ervoor zorgt dat je een boost krijgt voordat je aan je training begint.

Voeding voor tijdens het sporten

Tijdens het intensief sporten zal je veel voedingsstoffen verbruiken. Hierdoor zal je merken dat je sneller opgebrand bent dan wanneer je geen extra sportvoeding hebt gebruikt voordat je ging sporten. Regelmatig wordt een Pre Workout ook tijdens het sporten gebruikt. Maar het is ook zeer belangrijk om je vochtbalans op peil te houden. Zorg tijdens het sporten dus altijd voor voldoende water en neem steeds kleine slokjes.

Voeding voor na het sporten

Na het sporten heeft je lichaam behoefte aan extra eiwitten. Je kunt nadat je gesport hebt een eiwitshake nemen. Deze zal je lichaam helpen sneller te herstellen. Er zijn vele verschillende soorten eiwit verkrijgbaar waarvan er veel voorzien zijn van goedkope vaak kunstmatige toevoegingen. Deze zullen je lichaam juist onnodig belasten en het herstel van de spieren juist afremmen. Probeer deze dus te vermijden.